Kypsempää barokkia
- Tietoja
- Luotu 19.07.2012 17:31
- Osumia: 3598
Kahvihetki polyfonian mahtimiehen luona
Huom. muistakaa sonnustautua tilanteeseen asianmukaisesti kuuluvaan peruukkiin :D
Aikakone laskeutuu Leipzigin Tuomaskirkon uumeniin. Siellä tapaatte säveltäjä-urkuri J.S. Bachin. Hän esittää teille sävellyksensä Toccata ja fuuga d-molli. Piirtäkää tai kuvatkaa muutamalla sanalla, mitä musiikki tiessä herättää. Vertailkaa lopuksi kokemuksianne.
Esityksen jälkeen Bach tarjoilee ryhmällenne kahvia Tuomaskirkon kahvihuoneessa. Samalla teille tarjoutuu oiva tilaisuus haastatella häntä ajan musiikkiin liittyvistä asioista. Tehkää aiheesta muistiinpanoja.
Muutama apukysymys:
1. Millaisia asioita barokin aikana korostettiin?
2. Millainen on barokille olennainen sävellystapa polyfonia?
3. Millainen on barokin ajan säveljärjestelmä?
4. Millainen suhde barokilla on sitä edeltäneeseen renessanssiin?
Bach haluaa tietää, tunnetaanko hänen musiikkiaan 2000-luvulla. Kertokaa hänelle omista soittokappaleistanne. Voitte myös esittää niitä.
Bach kertoo, että hänen ajallaan on aikaisempaan verrattuna syntynyt monia uusia sävellystyyppejä. Perehtykää näihin ryhmissä. Etsikää tietoa mm. sävellyksen sosiaalisesta tarkoituksesta, rakenteesta ja esitystavasta. Etsikää myös esimerkkisäveltäjiä ja soivia näytteitä.
1. Oratorio
2. Kantaatti
3. Konsertto
4. Sonaatti
5. Passio
6. Concerto grosso
Aikakone esittää: konserton evoluutio
Basso continuo on tyypillinen säestystapa barokin aikana. Tästä on esimerkkinä seuraava Arcangelo Corellin sävellys. Selvitä, mistä basso continuossa on oikein kyse.
Tehkää ryhmässä basso continuo -nuotti jostakin nykyajan kappaleesta. Merkitkää ensin näkyviin basso ja melodia ja täydentäkää sen jälkeen tarpeelliset numerot.
Bach soittaa ryhmällenne vielä yhden kappaleen, c-mollifuugan, joka on polyfoninen sävellys. Hän soittaa sen cembalolla, joka on hänen ajallaan yleisesti käytössä oleva kosketinsoitin. Kuunnelkaa sävellys nuottia seuraten. Montako teemaa löydät?
J.S. BACH: PRELUDI JA FUUGA C-MOLLI
Haluatte vielä hieman vaihtelua Tuomaskirkon uskonnolliselle arvokkuudelle. Lähdette tapaamaan paikallisia aatelisia. Saavutte tilaisuuteen, jossa harjoitetaan ajalle tyypillisiä tansseja, jotka ovat myös tanssisarjan vakio-osia:
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Gigue
Kuvatkaa tanssin alkuperää ja sen sosiaalisia käyttöyhteyksiä barokin aikana. Esim. oliko tanssi tyypillisesti hidas vai nopea, ja millainen tahtilaji siinä oli. Etsi myös soivia esimerkkejä.
Barokkilevyraati/soittolista:
Pohtikaa, miten seuraavat näytteet liittyvät aikakauteen.
J.S. Bach: Jesus Bleibet Meine Freude
J.S.Bach: Toccata ja fuuga d-molli (Vanessa Mae)
Henry Purcell: Musiikkia kuningatar Maryn hautajaisiin
J.S.Bach: Bourree (Jethro Tull)
Arcangelo Corelli: Kirkkosonaatti A-duuri
Georg Friedrich Händel: Halleluja-kuoro oratoriosta Messias
Procol Harum: A Whiter Shade of Pale
J.S.Bach: Sleepers awake
Stratovarius: Black Diamond
Antonio Vivaldi: kesä
J.S. Bach: Sellosarja no 1
J.S.Bach: Toccata ja fuuga d-molli (Vanessa Mae)
Henry Purcell: Musiikkia kuningatar Maryn hautajaisiin
J.S.Bach: Bourree (Jethro Tull)
Arcangelo Corelli: Kirkkosonaatti A-duuri
Georg Friedrich Händel: Halleluja-kuoro oratoriosta Messias
Procol Harum: A Whiter Shade of Pale
J.S.Bach: Sleepers awake
Stratovarius: Black Diamond
Antonio Vivaldi: kesä
J.S. Bach: Sellosarja no 1
Vieläköhän barokissa on jotain nähtävänä?